Cinci moduri în care Biblia vorbește despre dragostea lui Dumnezeu

biblia

Când vine vorba despre dragostea lui Dumnezeu, trebuie să luăm în considerare că Dumnezeu este Creatorul și, implicit, distinct față de noi. Sunt multe analogii pe care Biblia le face între Dumnezeu și creația Lui, însă trebuie să înțelegem faptul că Dumnezeu este mult mai complex decât ne imaginăm și a descrie chiar un atribut divin dintr-o singură perspectivă poate fi neînțelept. „Dumnezeu este dragoste” (1 Ioan 4:8, 16) și Dumnezeu este mai mare decât noi. Aceasta înseamnă că dragostea lui Dumnezeu este mai complexă decât a noastră și are mai multe fațete.

Renumitul teolog biblic, D. A. Carson, menționează cinci moduri în care este văzută dragostea lui Dumnezeu în Biblie.[1] Tot el afirmă că, dacă vom trata dragostea lui Dumnezeu doar dintr-o perspectivă, vom sfârși în a o distorsiona. Niciunul din aceste moduri cu privire la dragostea lui Dumnezeu nu trebuie absolutizat. Suntem chemați să îl cunoaștem pe Dumnezeu în mod echilibrat așa cum se prezintă în toată revelația Sa. Iată cele cinci moduri descrise în The Difficult Doctrine of the Love of God:

1) Dragostea deosebită a Tatălui pentru Fiul, și a Fiului pentru Tatăl. Evanghelia după Ioan tratează în mod special această dragoste. Dragostea intra-trinitară face diferența între monoteismul creștin și alte tipuri de monoteism. Această dragoste nu conține aspecte de milă și har, pentru că atât Tatăl cât și Fiul, în perfecțiunea lor, sunt pe drept iubiți.

2) Dragostea providențială a lui Dumnezeu peste tot ceea ce a creat. Dumnezeu a creat tot ce se vede și, înainte de a intra păcatul în scenă, El a afirmat că toată creația este bună (Geneza 1). Creația este produsul dragostei Creatorului. Mai mult, Domnul Isus descrie faptul că Dumnezeu se îngrijește de creație, de la plante, păsări și alte animale, și în mod special îi are în vedere pe ai Săi (Matei 6:30).

3) Atitudinea salvifică față de lumea căzută. „Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât a dat pe Singurul Lui Fiu” (Ioan 3:16).  Când Ioan vorbește despre lume, se referă mai mult la răutate decât la mărime. Cu toate acestea, Dumnezeu se îngrijește de întreaga lume, poruncind ca Evanghelia împăcării Fiului Său să fie dusă până la marginile lumii pentru că Dumnezeu nu dorește moartea păcătosului, ci ca el să trăiască (Ezechiel 33:11).

4) Dragostea particulară, eficace și selectivă a lui Dumnezeu față de aleșii Lui. Aleșii pot fi întreaga națiune a lui Israel sau biserica ca trup și indivizi. În fiecare caz, Dumnezeu își orientează afecțiunea față de aleșii Lui într-un sens în care El nu își orientează afecțiunea față de alții. Copiilor lui Israel li se spune: Domnul nu s-a ataşat de voi şi nu v-a ales pentru că sunteţi mai numeroşi decât celelalte popoare, – căci voi sunteţi cei mai neînsemnaţi dintre toate popoarele, – ci pentru că Domnul vă iubeşte şi Şi-a respectat jurământul pe care l-a făcut strămoşilor voştri; de aceea v-a scos Domnul cu mână puternică şi v-a eliberat din casa sclaviei, din mâna lui Faraon, monarhul Egiptului (Deuteronom 7:7-8). Încă o dată: Iată, ale Domnului, Dumnezeul vostru, sunt cerurile şi cerurile cerurilor, pământul şi tot ce este pe el. Domnul s-a ataşat de strămoşii voştri, iubindu-i, dar v-a ales şi pe voi, urmaşii lor, dintre toate neamurile, după cum vedeţi astăzi (Deuteronom 10:14-15).

Trăsătura distinctă subliniată în aceste pasaje, când Israel este contrastat cu restul lumii, se referă la motivul pentru care Israel a fost ales și iubit. Acest motiv nu are nimic de-a face cu meritul personal sau național al lor; are de-a face pur și simplu cu dragostea lui Dumnezeu. Iar această dragoste se manifestă față de Israel așa cum nu se manifestă față de alte națiuni. Această caracteristică a dragostei alege și apare și în alte pasaje: N-a fost Esau fratele lui Iacov? zice Domnul. Şi totuşi pe Iacov l-am iubit, dar pe Esau l-am urât! (Maleahi 1:2-3), declară Domnul. În mod similar în Noul Testament Cristos și-a iubit biserica (Efeseni 5:25).

5) În cele din urmă, dragostea lui Dumnezeu față de ai săi, condiționată de ascultare. Aceasta face parte din structura relațională în cunoașterea lui Dumnezeu. Nu are de-a face cu modalitatea în care devenim adevărați urmași ai lui Isus, ci cu relația ce o avem cu El o dată ce Îl cunoaștem. „Rămâneți în dragostea lui Dumnezeu” este îndemnul lui Iuda (v.21), lăsând impresia că există posibilitatea să nu rămânem în dragostea Lui. În mod clar aceasta nu este dragostea providențială a lui Dumnezeu. Nu este nici atitudinea salvifică față de lumea căzută. Nu este nici dragostea eternă care alege. Ea se referă la o dragoste condiționată. Chiar Domnul Isus ne cere să rămânem în dragostea Lui (Ioan 15:9) și că ascultarea de poruncile Lui este modalitatea în care rămânem în dragostea Lui (Ioan 15:10). Să ilustrăm ideea aceasta printr-o analogie: dragostea unui părinte față de copilul lui este, într-un sens, imuabilă (adică necondiționată), cel puțin ar trebui să fie. Totuși, în alt sens, copiii trebuie să cunoască ideea de a rămâne în dragostea părintelui și că, dacă nu vor face asta, se pot aștepta la consecințe drastice. Nu are niciun sens ca în momente de neascultare, părinții să le reamintească copiilor de dragostea lor necondiționată. Nu ar ajuta prea mult. Dimpotrivă, ei trebuie să simtă că au mers prea departe.

Biblia vorbește despre dragostea divină în toate aceste moduri. Dacă noi vom prezenta în mod exclusiv una din aceste modalități, sau dacă vom face una din acestea, modalitatea cheie prin care înțelegem toate celelalte modalități, sfârșim prin a distorsiona întreaga imagine a dragostei divine. Așa că, dragostea lui Dumnezeu nu este doar „necondiționată,” ea este și „condiționată.” Ea nu se referă numai la faptul că Dumnezeu are în vedere întreaga lume în oferirea evangheliei ci și faptul că Dumnezeu alege. În măsura în care vom prezenta echilibrat toate aceste fațete ale dragostei divine, vom fi credincioși în prezentarea caracterului lui Dumnezeu.


[1] D. A. Carson, The Difficult Doctrine of the Love of God (Wheaton: Crossway Books, 2000), p. 16-19.

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s