Nu fă confuzie între spiritualitate și neprihănire (de R.C. Sproul)

Spirituality-Righteousness_620

Un articol foarte necesar pentru comunitățile evanghelice care, de obicei, sunt preocupate de spiritualitate și mai puțin de neprihănire…

Când am devenit creștin mi s-a prezentat prioritățile comunității creștine. Am învățat foarte curând că se așteaptă de la mine să am un timp devoțional zilnic, un timp rezervat citirii Scripturii și rugăciunii. Trebuia să merg la biserică. Trebuia să am un fel de pietate care era evidentă prin faptul că nu înjuram, nu beam, nu fumam și lucruri asemănătoare cu acestea. Nu aveam nicio idee că neprihănirea biblică trecea dincolo de toate aceste lucruri. Cu toate acestea, ca majoritatea noilor creștini, am învățat să subliniez aceste lucruri. Scrisorile mele personale au luat un nou tipar de limbaj. Au început să sune asemenea paginilor din epistolele Noului Testament. Curând am învățat să folosesc jargonul creștin în vorbirea mea de zi cu zi. Nu mai „spuneam” ceva, ci „împărtășeam” ceva. Fiecare noroc era o „binecuvântare” și am descoperit că nu puteam vorbi fără să apară în propozițiile mele platitudini spirituale.

Curând, am descoperit că viața creștină era ceva mai mult decât devoțiuni zilnice și cuvinte sfințite. Am realizat că Dumnezeu îmi cerea mai mult. El îmi cerea să cresc în credința și ascultarea mea, să trec de lapte la carne. De asemenea, am descoperit că jargonul creștin era o formă de comunicare aproape de neînțeles, atât pentru necreștini cât și pentru creștini. Am descoperit că sunt mai interesat în a fi un ecou al unei subculturi decât în a găsi adevărata evlavie.

Greșeala mea era următoarea: am confundat spiritualitatea cu neprihănirea. Am mai descoperit că nu eram singur în confuzia aceasta. Am fost prins în mijlocul unei mulțimi care confundau mijlocul cu scopul. Spiritualitatea poate fi un substitut ieftin pentru neprihănire.

Peste ani mulți tineri creștini m-au întrebat cum să fie mai spirituali sau mai pioși. Foarte rar au fost creștini sinceri care să îmi spună, „Învață-mă cum să fiu neprihănit.” Mă întrebam, oare de ce dorește cineva să fie spiritual? Care este scopul spiritualității? Care este folosul pietății?

Spiritualitatea și pietatea nu sunt scopuri în ele însele. De fapt ele sunt fără valoarea dacă nu sunt mijloace spre un scop mai înalt. Scopul trebuie să treacă dincolo de spiritualitate la neprihănire.

Discplinele spirituale sunt necesare în mod vital pentru a obține neprihănirea. Studiul Bibliei, rugăciunea, participarea la biserică, evanghelizarea, sunt necesare pentru creșterea creștină, dar ele nu pot fi scopul ultim. Nu pot obține neprihănirea fără spiritualitate. Dar este posibil să fiu „spiritual,” cel puțin la suprafață, fără a obține neprihănirea.

Isus a fost un Om al rugăciunii. Viața Lui de rugăciune a fost intensă și puternică. El a fost un Om cu cunoștințe vaste ale Scripturii. Cu siguranță că stăpânea Cuvântul lui Dumnezeu. Era spiritual. Dar spiritualitatea Lui nu a fost un lucru de suprafață. Viața Lui interioară  se manifesta în ascultare exterioară, ascultare chiar până la moarte.

Ce este neprihănirea? Răspunsul cel mai simplu pentru această întrebare este: Neprihănirea este a face ceea ce este drept în ochii lui Dumnezeu. Aceasta este cea mai simplă definiție care este mult mai complexă în profunzimea ei. A fi neprihănit este să faci tot ceea ce te cheamă Dumnezeu să faci. Cerințele neprihănirii adevărate sunt atât de mari și atât de multe încât niciunul dintre noi nu o va obține pe acest pământ în mod perfect. Ea include urmarea întregului plan al lui Dumnezeu.

 

R.C. Sproul, „Don’t Confuse Spirituality with Righteousness,” http://www.ligonier.org/blog/dont-confuse-spirituality-righteousness/, accesat la 11.01.2016.

7 gânduri despre „Nu fă confuzie între spiritualitate și neprihănire (de R.C. Sproul)

  1. Un om duhovnicesc este un om spiritual. Traducerea, „Duhul Sfânt”, poate fi (este) de asemeni „Spiritul Sfânt”. Neprihănirea, este darul lui Dumnezeu (Ioan 1:13), deci, omul spiritual este un om neprihănit.
    Dar, omul prin el însuși, nu poate să ajungă la neprihănire, pentru că nici-un om nu are pricepere.
    Biblia spune clar:
    „Nu este nici un om neprihănit, nici unul măcar. Nu este nici unul care să aibă pricepere. Nu este nici unul care să caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu. Toţi s-au abătut, şi au ajuns nişte netrebnici. Nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar. Gâtlejul lor este un mormânt deschis; se slujesc de limbile lor ca să înşele; sub buze au venin de aspidă; gura le este plină de blestem şi de amărăciune; au picioarele grabnice să verse sânge; prăpădul şi pustiirea Sunt pe drumul lor; nu cunosc calea păcii; frica de Dumnezeu nu este înaintea ochilor lor.” (Romani 3:10-18)

    Domnul Isus a arătat ce trebuie, „nașterea din nou”: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă un om nu se naşte din nou, nu poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu.”
    Şi iarăşi:„Adevărat, adevărat îţi spun, că, dacă nu se naşte cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din carne, este carne, şi ce este născut din Duh, este duh. (Ioan 3:3, 5-6)
    Acum, când omul este născut din nou, el nu se mai forțează ca să aibă un limbaj sau o trăire corectă, căci el este „o făptură nouă” (ce a fost vechi s-a dus) și deci, el trăiește cât se poate de natural, pentru că nu el trăiește, ci Hristos trăiește in el (Galateni 2:20).
    Dacă cele vechi nu s-au dus, este semn că acel om nu-L are pe Hristos și deci, el nu este născut din nou.

    Căci, dacă este cineva în Hristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus, iată că toate lucrurile s-au făcut noi. (2 Corinteni 5:17)

    Cuvântul mai spune de asemeni, că nu toți pot înțelege aceste lucruri.

    Şi noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul care vine de la Dumnezeu, ca să putem cunoaşte lucrurile pe care ni le-a dat Dumnezeu prin harul Său.
    Şi vorbim despre ele nu cu vorbiri învăţate de la înţelepciunea omenească, ci cu vorbiri învăţate de la Duhul Sfânt, întrebuinţând o vorbire duhovnicească pentru lucrurile duhovniceşti.

    Dar omul firesc nu primeşte lucrurile Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt o nebunie, şi nici nu le poate înţelege, pentru că trebuie judecate duhovniceşte. (1 Corinteni 2:12-14)

    1. Nu contest adevărurile pe care le spui. Dar cred că există o neprihănire care trebuie trăită. Sensul cuvântului „neprihănire” din Matei 5:20 și 6:1. Mai apoi, dacă citești cu atenție articolul, nu se încurajează lipsa spiritualității, ci faptul că aceasta devine un scop în sine pentru cel care evită să împlinească tot ceea ce îi cere Dumnezeu să facă.

      1. Betuel Vararu, ce înseamnă tot ceea ce scrii tu? Dacă într-adevăr doreai să porți cu mine o discuție, pute-ai să mă abordezi in alți termeni.
        De fapt ai putea să începi mai întâi prin a spune ce înseamnă pentru tine: „cred că există o neprihănire care trebuie trăită,” „dacă citești cu atenție articolul,…” „Pentru că nu văd nicio contradicție”?

      2. Dragă adevarul crestin, mărturisesc că nu sunt un blogger prezent zilnic în acest domeniu și scopul meu nu este să port discuții extensive și lămuritoare despre articolele postate, decât dacă e absolut necesar. Dar ca să îți răspund, cred că Biblia vorbește despre o neprihănire imputată prin credința în Cristos (Romani 3:21-28, 1 Corinteni 1:30, 2 Corinteni 5:21, etc), dar și despre o neprihănire care trebuie trăită în practică (Matei 5:20 și 6:1 sunt doar două texte exemple). A spune că neprihănirea noastră este pozițională, în Cristos, nu contrazice adevărul că trebuie să trăim în neprihănirea cerută de Dumnezeu. Nu înțeleg care e nelămurirea ta? Cât privește spiritualitatea, nu e un scop în sine, ci trebuie să conducă la neprihănirea practică. Încă o dată care e întrebarea. Ai înșirat o serie de texte biblice fără să arăți clar care e problema pe care o semnalizezi. Numai bine!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s